אילו ליקויי שמיעה קיימים וכיצד נתמודד איתם

אופקים מכשירי שמיעה

לקות שמיעה יכולה להופיע בכל גיל. יש שנולדים איתה, יש שמפתחים אותה בגילאים צעירים, אבל היא הופכת לשכיחה ככל שמזדקנים. אחד מכל 3 אנשים מעל גיל 65 סובל מירידה בשמיעה, ומעל גיל 80 יותר מ50% מהאנשים סובלים מקושי בשמיעה אשר משפיע על איכות חייהם באופן מהותי. ירידה בשמיעה יכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות, החל מירידה קלה בשמיעה ועד חירשות עמוקה. השפעות הירידה בשמיעה עלולות להיות מרחיקות לכת. מחקרים מראים כי שמיעה לקויה בקרב מבוגרים מגבירה סיכון לדיכאון, פוגעת בביטחון העצמי ובתחושת העצמאות, מזיקה ליחסים הבין אישיים,

מובילה להתבודדות ואף מגבירה את תחושת העייפות. ליקוי שמיעה עלול לנבוע ממספר לא קטן של גורמים. לעיתים מדובר בליקויים ברי טיפול ושיקום מוחלט, ובמקרים אחרים מדובר בליקויים בלתי הפיכים. כיום קיימות דרכים רבות להקלה ופיצוי חלקי עד מלא לכבדי שמיעה, המאפשרות להם להימנע מפערים התפתחותיים ולחיות חיים מלאים ככל האפשר.

סוגי לקויי שמיעה:

ישנם שלושה סוגים עיקריים של ליקויי שמיעה: ליקוי שמיעה עצבי, ליקוי שמיעה הולכתי וליקוי שמיעה משולב הידוע גם בשם ליקוי שמיעה מעורב. במאמר שלפניכם ריכזנו מידע אודות כל אחד מהליקויים, ואופן הטיפול בו.

  • ליקוי שמיעה עצבי- ברוב המקרים מקור הבעיה באוזן הפנימית, ולא בעצב השמיעה. אך אנו מאגדים את שתי הבעיות יחד מפני שהאוזן הפנימית והעצב מחוברים ועובדים יחד. זוהי סיבה נוספת לחשיבות הטיפול המוקדם בליקוי השמיעה- הרכיבים העצביים הפנימיים, צריכים גירוי מהרכיבים החושיים החיצוניים על מנת להישאר בריאים ותקינים.

מהם הגורמים לירידה בשמיעה?

הגורמים לליקוי שמיעה עצבי רבים, ניתן לחלקם לשתי קבוצות- מולדים ונרכשים. ליקוי שמיעה מולד נראה בלידה והיא הבעיה השכיחה ביותר המופיעה אצל ילודים. הוא יכול להיות תורשתי או כתוצאה מהתפתחות לקויה של העובר. ליקוי שמיעה נרכש, יכול להיגרם מהסיבות הבאות- טראומה, זקנה, חשיפה לרעש חזק, מחלות שונות ותרופות מסויימות.

מהם הטיפולים?

טיפול בליקוי שמיעה עצבי משתנה בהתאם לחומרת המקרה ובהתאם לפגיעה.

מכשיר שמיעה יכול להתאים לאנשים עם לקות שמיעה קלה עד בינונית בשתי האוזניים. עבור רמות קשות יותר, מכשירי השמיעה אינם מספקים. וההמלצה היא על שתל שבלול. לאנשים עם לקות שמיעה באוזן אחת במצב קל עד חמור מכשיר שמיעה הוא הטיפול הנפוץ, בליקוי שמיעה עמוק שתל בהולכת עצם הוא הטיפול המומלץ.

  • ליקוי שמיעה הולכתי – מצבים בהם קיימת בעיה באוזן החיצונית או באוזן התיכונה הפוגמת בתקינות הולכת גלי הלחץ האקוסטיים לאוזן הפנימית. ברוב המקרים מדובר בליקוי קל-בינוני בר תיקון חלקי ואף מלא.

מהם הגורמים?

הסיבות מגוונות ומכילות מצבים כמו דלקת האוזן התיכונה, גידולים שפירים, נקב בעור התוף, טראומה, מומים באוזן התיכונה או החיצונית.

מהם הטיפולים?

לרוב הטיפול הראשוני הינו שימוש במכשיר שמיעה. במקרים בהם אי אפשר להשתמש במכשיר שמיעה(לדוגמא מומים שאינם מאפשרים שימוש במכשיר שמיעה), או שלא משיגים את התוצאה הרצויה מהמכשיר, מומלץ לבדוק שתל בהולכת עצם.

  • ליקוי שמיעה מעורב – זהו שילוב של ליקוי שמיעה עצבי וליקוי שמיעה הולכתי, ליקוי שמיעה זה נחשב לחמור יותר ובד”כ יטופל וישוקם הליקוי ההולכתי, אך הליקוי העצבי ישאר בלתי הפיך.

מהם הגורמים?

נגרם כתוצאה משילוב של נזק באוזן החיצונית או התיכונה ונזק עצבי באוזן הפנימית או בעצב השמיעה. גורמים גנטיים, חשיפה לרעש חזק, תרופות מסויימות, וגם הזדקנות טבעית עלולים לגרום לליקוי שמיעה ההולכתי והן העצבי.

מהם הטיפולים?

תלוי בחומרת ליקוי השמיעה המעורב ובהשפעה היחסית של כל מרכיב בליקוי. ניתן לטיפול בתרופות, ניתוח, מכשירי שמיעה שונים, שתלי שבלול ושתלי עצם.

לסיכום:

בעיית שמיעה דורשת טיפול ורצוי מיידי וזאת כדי למנוע הדרדרות במצב. במידה וחשים ירידה בשמיעה, כצעד ראשון יש לפנות לרופא אף אוזן גרון, ובהתאם לבדיקתו יקבע הרופא האם יש צורך בהמשך אבחון, במידה והצורך קיים יפנה הרופא את המטופל לביצוע בדיקה במכון שמיעה, ואם אכן קיימת ירידת שמיעה ומה חומרתה.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 072-3712712
דילוג לתוכן