ירידה בשמיעה באוזן אחת

אופקים רשת מכוני שמיעה

חוש השמיעה הוא אחד החושים החשובים ביותר של האדם. הוא החוש המאפשר לקלוט קולות וצלילים, לתקשר עם העולם מסביבנו, לפתח קשרים, ללמוד ולהבין אחרים, להישמר מסכנות ולהנות ממגוון אינסופי של צלילים ומנגינות.

חוש השמיעה פעיל 24 שעות ביממה, גם כאשר אנו ישנים. מערכת השמיעה מחולקת לשלושה חלקים מרכזיים: האוזן החיצונית(כוללת גם את האפרכסת ותעלת האוזן), האוזן התיכונה(האמצעית), והאוזן הפנימית.

מהי ירידה בשמיעה?

ליקוי שמיעה פירושו בעיה בתפקוד של אחד החלקים המרכיבים את מערכת השמיעה. סוג הליקוי, חומרתו ואופן הטיפול בו יושפעו לרוב מהחלק שנפגע במערכת השמיעתית.

לירידה בשמיעה שתי צורות עיקריות:

  1. ירידה הולכתית בשמיעה – המתרחשת באוזן החיצונית ויכולה להיגרם כתוצאה מנקב בעור התוף, דלקת באוזן התיכונה על סוגיה, חבלה ישירה לאוזן, פגיעות הדף וכו’. ליקויים אלה בד”כ ניתנים לטיפול.
  2. ירידה תחושתית עצבית בשמיעה – מתרחשת באוזן הפנימית ופוגעת בהעברת המסר הנקלט לפענוח ע”י המוח. הגורם לירידה מסוג זה יכולים להיות מומים מולדים וגנטים, מחלות שונות, חשיפה לרעש וגיל מתקדם. ליקויים אלו נחשבים נזקים בלתי הפיכים הדורשים שיקום באמצעות עזרים.
ירידה בשמיעה באוזן אחת

האם אתם שומעים רק בצד אחד?

ירידה חד צידית מוגדרת כירידה בשמיעה, בכל רמה שהיא, באוזן אחת בלבד. היכולת לזהות את הכיוון ממנו מגיעים הקולות הנה יכולת חשובה מאד של מערכת השמיעה הדורשת תפקוד זהה של שתי האוזניים. אצל בני האדם, השמיעה, הבנת השפה ותפקוד אונות המוח קשורים זה לזה. שיתוף פעולה ותפקוד נורמלי של שתי האוזניים, ותפקוד תקין של האונה השמאלית והאונה הימנית, חשובים להתפתחות נורמלית של תקשורת שפתית מילולית ושאינה מילולית.

הגורמים לירידה בשמיעה באוזן אחת:

  • תופעה של ירידה בשמיעה באוזן אחת יכולה לנבוע בשל סיבות מגוונות כמו: הצטברות שעווה, שימוש בתרופות מסוימות, מחלות נוירולוגיות, קרע בעור התוף, נזק לצד הפנימי של האוזן, דלקת ונוזלים באוזניים, חבלה או טראומה, מחלה זיהומית, גידול ממאיר או שפיר ועוד.
  • חשיפה לרעש בתדירות גבוהה יכולה להרוס תאי עצב הנמצאים באוזן, במקרה של פגיעה בתאים אלו תתכן ירידה בשמיעה ואף אובדן שמיעה.

נורות אזהרה:

לעיתים הלוקים בירידה בשמיעה באוזן אחת ובעיקר ילדים, לא יוכלו לדווח על קיומה של בעיה באחת האוזניים, לכן קיימת חשיבות רבה לתשומת לב במקרה של הופעת הסימנים הבאים אצל הילד או המבוגר:

  • מסתובב 360 מעלות כאשר קוראים לו, ונראה כי מתקשה לדעת מאיזה כיוון קוראים לו.
  • מתקשה לשמוע מהיכן מגיע צלצול הטלפון או המוסיקה.
  • קל יותר להעיר את הילד בבוקר כאשר הוא שוכב על צד אחד לעומת השני.
  • מבקש שישבו מצד אחד שלו.
  • ישנו חשד להפרעת קשב.

איך ניתן לטפל ולשפר את המצב?

ליקוי שמיעה או אובדן שמיעה פתאומי באוזן אחת, המתרחש לפתע או בהדרגה זו תופעה המחייבת בירור רפואי, שכן דחייה או אי התייחסות יכולה לעכב את תהליך האבחנה וקבלת הטיפול בזמן. לא לכל המצבים קיים טיפול מתאים, אך בכל מקרה הטיפול נקבע עפ”י הגורם למצב. בכל מקרה בו נראה לכם כי אתם או מישהו מהקרובים לכם חווה ירידה כלשהי בשמיעה, גשו מיד להיבדק אצל רופא אף אוזן גרון. בעת הבדיקה, יבחן הרופא את האוזן, האף והגרון וכן את המבנים הנמצאים בסמוך אליהם.

כמו כן יבדוק הרופא את יכולת התגובה של הנבדק לצלילים בגבהים משתנים, ואת מרחק השמיעה. בחלק מהמקרים יצטרך המטופל לבצע בדיקות נוספות ואף יופנה להמשך בדיקה במכון שמיעה.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 072-3712712
דילוג לתוכן