תהליך ההסתגלות למכשירי שמיעה

אופקים מכשירי שמיעה

חשוב לא לדחות את הטיפול בבעיות שמיעה, משום שכל דחייה תגרום להרעה בירידה בשמיעה ולתקופת הסתגלות ארוכה יותר למכשירי השמיעה החדשים.
לפני שמתחילים את תהליך ההסתגלות למכשירים חשוב לדעת שהתהליך לוקח זמן, שהוא שונה מאדם לאדם. לכל אדם יהיה קצב הסתגלות שונה למכשירים.
אך, מה שמשותף לכולם זה הצורך להמשיך ולהתמיד בתהליך ההסתגלות ולא לוותר גם אם קשה ומתסכל.
הבונוס המתקבל בסוף צריך לתת לאדם את התמריץ להתמודד עם התהליך – לחזור ולשמוע שוב, להתרגל מחדש לפענח את הצלילים שמסביב ולשמוח שוב להיות בחברת אנשים ולנהל איתם שיחה.
במיוחד בגיל המבוגר יש להתכונן לתהליך איטי. שיתוף הפעולה של המשפחה, חיזוק ועידוד מצידה משפיעים מאד לחיוב על התקדמות התהליך. כך, שגם בני המשפחה הינם שותפים פעילים לתהליך ההסתגלות למכשירי השמיעה.

לכל אחד קצב הסתגלות שונה – וזה בסדר…

קצב ההסתגלות למכשירי שמיעה שונה מאדם לאדם, כפי ששונה גם תהליך ההתאמה של המכשירים.
כדי לתרגל את ההסתגלות מומלץ לאתגר את השמיעה במצבים שונים, כגון: בשיחה בין המסתגל לאנשים אחרים, קודם בשיחה עם מספר אנשים קטן ואח”כ בשיחה בקבוצה גדולה, הליכה בתוך קהל גדול ואבחון הצלילים המגיעים, צפייה בטלוויזיה, הקשבה לרדיו וכדו’.
ככל שאדם יתרגל יותר את שמיעתו במצבים שונים, כך יוכל לבדוק את תפקוד מכשירי השמיעה בסיטואציות שונות.
כמו כן הוא יוכל לציין לעצמו, ולהעביר אח”כ לקלינאית התקשורת המטפלת בו, מהם הבעיות בהן הוא נתקל בכל מצב ולקבל ממנה מענה.
בתחילת תהליך ההסתגלות תכוון קלינאית התקשורת את מכשירי השמיעה לרמת הגברה נמוכה, כדי שהאדם יוכל להתרגל בהדרגה לקולות ולצלילים שמסביבו.
ככל שהתרגול בשימוש במכשירים יעלה והאדם יתחיל להתרגל לשמוע שוב – הקלינאית תגביר את עוצמת הקול ואט אט תעלה את ההגברה של המכשירים עד שניתן יהיה להגיע לרמת ההגברה הנדרשת.
לאחר כמה פגישות כאלו תוכל קלינאית התקשורת לכוון את מכשירי השמיעה עבור המשתמש בצורה האופטימלית ולמצוא פתרונות לבעיות שצצות בשטח.

שיתוף פעולה עם קלינאית התקשורת

גם אם ההתחלה של ההסתגלות למכשירי השמיעה הינה מתסכלת ומעייפת ומצריכה ביקורים חוזרים ונשנים אצל קלינאית התקשורת, חשוב להקפיד תמיד על שיתוף הפעולה איתה.
המפתח לשמיעה אופטימלית הינה בידי האדם המבצע את תהליך ההסתגלות. ככל שהוא ישתף יותר פעולה עם הקלינאית תקשורת – כך היא תוכל לעזור לו יותר ולקצר בכך את זמן ההסתגלות.
הקלינאית היא גם זו שמכירה את יכולותיו של מכשיר השמיעה שהותאם לו וכן את כל הבעיות שעלולות לצוץ בעת ההסתגלות. לכן, ביכולתה לעזור לאדם למצות את יתרונות המכשירים באופן מלא ומשביע רצון.

מדוע דרושה תקופת הסתגלות למכשירי שמיעה?

כשמתאימים לאדם מכשירי שמיעה, מתחיל אצלו תהליך לימוד המוח לשמוע מחדש. זהו אינו תהליך פשוט שרואים את תוצאותיו המיידיות, כמו בתהליך של הסתגלות למשקפיים.
במצב זה, המוח צריך ללמוד תהליך חדש – של שמיעה מחדש – וזה תמיד קשה, במיוחד בגיל מבוגר.
כדי להבין את התהליך, חשוב להסביר שהירידה בשמיעה מתרחשת לאורך שנים עד שהאדם מגיע להרכבת מכשיר שמיעה.
בתחילה המוח כאילו מתעלם מהבעיה ומנסה לפענח את הנאמר, אך בהמשך הבעיה הופכת להיות מוחשית ומעיקה מאד על חיי האדם הסובל ממנה.
עם התקדמות תהליך הירידה בשמיעה חלים שינויים ניווניים בקשרים בין המוח לאוזניים.
בתהליך ההסתגלות למכשירי השמיעה המוח בעצם יוצר קשרים חדשים, במקום אלו שהתנוונו ואינם מתפקדים עוד, בינו לבין האוזניים.
הוא לומד להיעזר במכשירי ההגברה הללו כדי לשמוע באופן תקין שוב.
אצל אנשים מבוגרים קצב הלמידה וההסתגלות של המוח איטי ולכן יש צורך לגייס הרבה סבלנות והתמדה בתהליך זה.

ההתמדה והסבלנות ישתלמו ובגדול!

האדם המבצע את תהליך ההסתגלות למכשירי שמיעה צועד כעת בדרך חדשה – דרך שתעניק לו איכות חיים גבוהה בהרבה ממה שהייתה לו קודם כששמיעתו הייתה לקויה.
שמיעה שתחזור להיות תקינה, או כמעט תקינה, תקל על האדם שסבל קודם מבעיות בשמיעה. ידוע כי בעיות בשמיעה גורמות לתסכול רב אצל הסובלים ממנה, תחושה שלא מבינים אותם ולאט לאט יוצרת הימנעות ממפגשים חברתיים או משפחתיים, הסתגרות והתבודדות.

טיפים להסתגלות למכשירי שמיעה

להתמיד בניסיונות ההסתגלות – לא לוותר לעצמך, לא לתת יד לתסכול. אם נעשית הפסקה, התהליך מתעכב ואפילו חוזר אחורה.
הניסיון של אנשי המקצוע הינו שרק מי שמתמיד ומשתמש במכשירים כמה שיותר – הוא זה שבסוף מצליח להסתגל ואיכות חייו משתפרת.

לעשות את ההסתגלות בצעדים קטנים – כל יום להעלות את זמן ההסתגלות. בתחילה כדאי לשים את המכשירים במקום שקט או בבית ורק אח”כ לעבור למקומות רועשים יותר.

לשתף פעולה באופן מלא עם קלינאי התקשורת, למלא את הנחיותיה, ליישם את ההוראות ואת הטיפים שהיא נותנת.

לא לפספס אף פגישת ביקורת עם קלינאית התקשורת. אם יש בעיה עם המכשירים לפני תאריך הפגישה שנקבעה, לא לחכות לפגישה, אלא לבקש להיפגש מוקדם יותר.

ידע הוא כוח ולכן כדאי שהאדם העובר את תקופת ההסתגלת יקרא חומר בנושא, יבין את התהליך ואת קשייו וישאל שאלות.

שיתוף פעולה משפחתי חשוב להצלחת התהליך – מחקרים שנעשו לגבי תהליך ההסתגלות למכשירי שמיעה מצאו, ששיתוף פעולה של המשפחה יכול לקצר את תקופת ההסתגלות.
לכן, מעודדים אנשי המקצוע את השותפות הפעילה של בני המשפחה ותמיכתם בתהליך ההסתגלות של בן משפחתם למכשירי השמיעה.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 072-3712712
דילוג לתוכן