סובלים מרעש באוזניים? חשופים למקורות רעש בסביבה? כיצד להגן על האוזניים והשמיעה שלנו מפני רעש

מכשירי שמיעה אשדוד

רעש הוא מפגע סביבתי. המוביל לנזק שמיעתי וטינטון. חשיפה לרעש חזק היא אחד הגורמים לירידה בשמיעה, גם אם לא תמיד הנזק הוא מיידי חשיפה לרעש בעוצמה העולה על 85 דציבל עלולה לגרום לנזק מצטבר ובלתי הפיך בשמיעה.

רעש הוא מטרד סביבתי והשפעותיו השליליות הן רבות. אך גם מההיבט הקליני, רעש הוא הרבה מסתם מטרד הפוגע באיכות החיים שלנו. חשיפה לרעש נחשבת לאחד הגורמים לירידה בשמיעה אצל מבוגרים. חשיפה לרעש חזק וממושך היא אחת הסיבות לירידה משמעותית ובלתי הפיכה בשמיעה כבר בגיל צעיר. חשוב לזכור ולהבין כי בשונה מחשיפה לזיהום אוויר, אשר מלווה בתחושה גופנית לא נעימה, חשיפה לרעש (ובעיקר אם היא קבועה), היא אינה כואבת ולא גורמת לנזק ישיר ועל כן קשה לזהות את הפגיעה, אך למרות זאת ואף על פי כן, חשוב להבין כי גם חשיפה חד פעמית עלולה לגרום לנזק ובין היתר לטינטון וכפועל יוצא לבעיות ריכוז ובעיות שינה.

לא כל רעש הוא רעש מסוכן שהשלכותיו הן פגיעה בשמיעה. אך במקרה של חשיפה ממושכת לרעש חזק או אפילו חשיפה חד פעמית ופתאומית לרעש בדציבלים גבוהים במיוחד עלול להיגרם נזק קבוע ובלתי הפיך לשמיעה.

כיצד מודדים רעש?

את עוצמת הקול מודדים בדציבלים. דרך המדידה היא בבדיקת לחץ גל הקול על האוזן בדציבלים. דציבלים מודדים בשיטה לוגריתמית כך ש0 דציבל זו העצמה השקטה ביותר הקיימת. עצמה של 10 דציבל היא למעשה מכפלה של פי 10 משקט מוחלט. עצמה של 20 דציבל היא גדולה פי 100, ועצמה של 30 דציבל גדולה פי 1000 מ- 0 דציבל. רעש סביבתי שקט נמדד בכ30 דציבל ושיחה בטונים רגילים בין אנשים ברמה של 60 דציבל. רוב המדינות המתוקנות קבעו כי רמה של מעל ל85 דציבל עלולה לגרום נזק לשמיעה.

גורמי רעש הפוגעים בשמיעה

גורמי רעש הפוגע בשמיעה:

רעש אינו תלוי רק ברמת הדציבלים ותלוי בגורמים נוספים

  • העוצמה הנמדדת: רעש של מעל ל85 דציבל הוא רעש מסוכן וחשיפה אליו עלולה לפגועה בשמיעה באופן זמני או בלתי הפיכה
  • משך החשיפה לרעש: ככל שזמן החשיפה לרעש גבוה יותר כך קיימת סבירות גבוהה יותר לפגיעה בשמיעה. לדוגמא – רעש בעוצמה של 85 דציבל עלול להזיק במקרה של חשיפה למשך 8 שעות או יותר. כאשר בעוצמה של 90 דציבל, גם חשיפה של חצי מהזמן נחשבת מזיקה.
  • אופי הרעש: האם מדובר ברעש חזק וקבוע, רעש לסירוגין או רעש חזק מאד ופתאומי.
  • רגישות אישית: על כל אחד מאיתנו אותו הרעש יכול להשפיע בצורה שונה, הדבר תלוי במשתנים רבים כגון גיל, תורשה, מצב רפואי וכו’.

מוזיקה במועדונים, שיפוץ מהבית של השכן, שימוש באוזניות בווליום גבוה, סביבת עבודה רועשת כל אלה ועוד עלולים לגרום לטינטון או לנזק זמני או בלתי הפיך לשמיעה.

מה מאפיין ירידה בשמיעה כתוצאה מרעש?

ירידה בתדרים הגבוהים: בבדיקת שמיעה הנערכת לאנשים שנחשפו לרעש באוזניים ניתן לראות כי קיימת ירידה בשמיעה בתדרים הגבוהים. הדבר בא לידי ביטוי בשמיעה חלשה יותר ולעיתים פחות ברורה ומעוותת. הפגיעה יכולה להחמיר עם השנים ולפגוע בתדרים נוספים.

טינטון: טינטון הוא רעש באוזניים. הרעש יכול להיות צפצוף, רעש של גלי ים ורעש מתמשך שאינם ממקור חיצוני. טינטון בעוצמה חלשה או בינונית מורגש בעיקר בלילה או בזמן שקט. טינטון יכול להיות אקוטי וזמני או כרוני. הסיבות לטינטון הן רבות אך קיים קשר ישיר בין חשיפה לרעש לבין טינטון.

השפעות נוספות של רעש על הגוף:

מלבד הפגיעה בשמיעה, רעש חזק משפיע על בריאותנו בצורות נוספות הוא פוגע בכושר הריכוז, ביכולת החשיבה, בעבודה ובלמידה,אינו מאפשר שינה טובה והתאוששות.
מחקרים רבים מראים כי רעש משפיע בצורה שלילית על תפקוד מערכות הגוף השונות, כמו מערכת העצבים, מערכת הלב וכלי הדם.

כיצד נמנע מרעש, ונשמור על השמיעה?

  • כדי להגן על עצמכם מפני רעש חזק ולמנוע בעיות בעתיד, חשוב לזהות מבעוד מועד מוקדי רעש ולהתגונן מפניהם. אם מדובר על רעש במקום העבודה, אזי נכון לצמצם את מידת הרעש ככל האפשר בין היתר באמצעות התאמת אקוסטיקה לחלל. שימו לב כי ישנו תקן אותו לפיו על המעסיק לעבוד.
  • שימוש באטמי אוזניים/ אוזניות הגנה: בכל מצב בו אנו יודעים כי אנו עומדים להיחשף לרעש קיצוני יש להגן על האוזניים עם אטמים או אוזניות אטימה.
  • הסברה: ילדים נחשפים לרעש בעוצמה מוגברת (דרך אוזניות או כל דרך אחרת) חשוב לשמור על בריאותם והגנה על השמיעה שלהם. כדאי להסביר להם אודות הנזקים שעלולים להיגרם בעקבות החשיפה הממושכת או החד פעמית לעוצמת רעש חזק– חשוב לפתח בקרב הילדים את הידיעה ולהסביר להם את החשיבות שבחשיפה לרעש לא מבוקר.
  • הימנעות מרעש: במסיבה או אירוע צועקים חזק מדי, ולא שומעים אתכם סימן שהרעש חזק מדי, כדאי שתתרחקו מהרמקולים, או אפילו תצאו להפסקה של כמה דקות מהמקום. אם כבר נחשפתם לרעש מעל הרמות המומלצות תדאגו לקחת הפסקה משמעותית של שקט כדי לתת לאוזניים להתאושש.

אם אתם חשים כי יש לכם ירידה ו/או הפרעה בשמיעה (או לילדיכם), עליכם לגשת אל רופא אף אוזן גרון, על מנת לאושש או להפריך תחושה זו.
היה ונשללו תופעות קליניות אלו ואחרות, נכון כי תפנו אל רופא אף אוזן גרון ותבקשו ממנו שיערוך עבורכם בדיקת שמיעה מקיפה ומקצועית במכון לבדיקת שמיעה. במידה ואתם זקוקים למכשיר שמיעה, בצעו התאמה מקצועית שאכן תצליח לשפר לכם את השמיעה.

לסיכום –

בעיות שמיעה הן בעיות שעלולות להחמיר באם לא מטפלים בהם כראוי, מה עוד שבעיות שמיעה הן בעיות שגוררות בעיות נלוות בתחומי חיים רבים וביניהם תקשורת עם הסביבה והחברה, ביטחון עצמי, תעסוקתי ועוד. ככל שהטיפול יינתן במהירות האפשרית, כך ניתן יהיה לשפר את איכות החיים.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 072-3712712
דילוג לתוכן